Det fremgår af Lejelovens § 97 stk. 2, at "lejeren skal senest 8 dage før fraflytning opgive den adresse, som meddelelser, herunder indsigelser efter § 98, kan sendes til". Som det fremgår af Ministerens svar på spørgsmål 1 så "er reglen ikke sanktioneret" og der "findes tilsvarende regler på det almene område".  

Ministeren svarer yderligere "selvom det ikke fremgår af loven, kan lejeren ikke påberåbe sig for sen reklamation fra udlejerens side, og at udlejers krav om istandsættelse bortfalder, hvis årsagen hertil er, at lejeren ikke har givet besked om sin ny adresse. Udlejeren kan dog ikke forholde sig passivt og undlade at fremsende sit krav i den situation. Udlejeren må forsøge at finde frem til lejerens adresse. De samme betragtninger vil være gældende i forhold til udlejerens indkaldelse af lejeren til syn, og udlejerens fremsendelse af fraflytningsrapport".

I praksis betyder det, at udlejer skal agere aktivt såfremt lejer ikke har oplyst ny adresse og ydermere, at udlejer skal sørge for at dokumentere dette.

Udlejer kan / bør:

  1. Indhente lejers nuværende adresse ved folkeregisteret.
  2. Sende skriftligt påkrav til lejers sidste kendte adresse om oplysning om ny adresse. Dette påkrav bør af bevismæssige grunde sendes anbefalet.
  3. Sende email til lejers sidst kendte e-mail - uanset om der måtte være aftalt digital kommunikation mellem parterne. Email bør sendes så der afgives kvittering for modtagelse og læsning.
  4. Sende sms til lejers sidste kendte telefonnummer (hvis mobil) - uanset om der måtte være aftalt digital kommunikation mellem parterne.